03-11-2021
Waarom is het voor Frank moeilijk om veilig te werken?
Frank* gaat altijd met plezier naar het werk. Na jaren voor dezelfde organisatie te hebben gewerkt, besluit hij een nieuwe uitdaging aan te gaan als monteur in een groot technisch bedrijf. Hij mag reizen, krijgt verschillende onderhoudsklussen en is enthousiast over zijn nieuwe baan én zijn collega's. Toch gaat het mis. In zijn vorige baan deed Frank alles op routine en had hij geen taken waarbij hij taal- en computer vaardigheden nodig had. Nu in zijn nieuwe baan moet hij succesvol veiligheidstesten afleggen (voordat hij aan het werk mag in een nieuwe fabriek) en urenkaarten invullen. Hij heeft moeite om de instructies goed te lezen en om de digitale stappen te zetten die nodig zijn om de uren in te vullen. Hij doet z'n best maar de uitvoering kost hem zoveel tijd en energie, dat hij zijn plezier en bevlogenheid kwijtraakt.
Frank's verhaal is niet uniek, soortgelijke problematiek komt veel voor in de dagelijkse praktijk. Frank heeft het aangedurfd om hulp te zoeken. Hij heeft het besproken met zijn werkgever en die heeft hem geholpen om een passend ontwikkeltraject te vinden. Want gelukkig zijn er veel mogelijkheden om basisvaardigheden (taal, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden) te verbeteren en hoeft niemand het alleen te doen. Leerwerkloket Twente, Stichting Lezen en Schrijven of het Taalpunt in bibliotheken ondersteunen iedereen met maatwerk passend bij de vraag die iemand heeft. Frank krijgt een concreet plan van aanpak om zijn taal- en computervaardigheden te verbeteren, en hoeft niet meer met buikpijn naar zijn werk.
Een verhaal uit de praktijk over de immense gevolgen van een gebrek aan basisvaardigheden voor een individu. Dit verhaal maakt duidelijk dat iemand grote nadelige gevolgen ervaart in het persoonlijk leven en in het goed kunnen uitoefenen van zijn werk. Een reden voor werkgevers om aandacht te besteden aan onderhoud en ontwikkeling van taal- en digitale vaardigheden. Goede basisvaardigheden op de werkvloer kent namelijk tal van positieve effecten zoals: minder fouten, efficiënter en veiliger werken, zelfvertrouwen en bevlogenheid, lager ziekteverzuim. En bovenal gelukkigere werknemers. Hoe kun je als werkgever hieraan bijdragen en het probleem herkennen?
- Hier vind je een interessant filmpje over hoe je iemand herkent die moeite heeft met lezen en schrijven. Het filmpje helpt je alert te zijn om de signalen. Misschien ken jij een Frank die moeite heeft met lezen of schrijven. Maar wat kun je dan doen en hoe maak je dit bespreekbaar?
- Hier vind je een aantal tips om lage basisvaardigheden bespreekbaar te maken:
- Het is belangrijk om het probleem niet groter te maken dan het is. Deze persoon red zich zijn hele leven al op deze manier, dus misschien ziet hij het probleem zelf niet eens.
- Steek breed in op leren in het algemeen, het moet niet concreet over lage basisvaardigheden gaan.
- Wijs op de voordelen
- Geef aan dat de persoon zelf de leiding heeft over zijn traject: wat wil hij/zij zelf?
- Je hoeft als werkgever het niet alleen te doen. Er zijn tal van organisaties, zoals Taalpunt, Leerwerkloket Twente of Stichting Lezen en Schrijven, die jou kunnen ondersteunen.
- En de allerbelangrijkste tip: Doe het niet alleen, maar vraag ondersteuning van een expert. Samen kom je verder!
Wil jij weten wat je voor jezelf of jouw medewerkers kunt doen? Meld je aan voor een vrijblijvend gesprek met een adviseur van Leerwerkloket Twente.
*Frank is een fictieve naam.